De eerste week - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Theo - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Theo - WaarBenJij.nu

De eerste week

Blijf op de hoogte en volg Theo

12 Mei 2015 | Curaçao, Curaçao

Na een lange zit in de blauwe vogel van de KLM kwamen we aan op Aruba.
2 uurtjes later ging de reis verder met InselAir naar Curaçao en wie zat er ook aan boord van ons vliegtuig: Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Beatrix.

Rond 19:30/20:00uur (02:00 uur Nederlandse tijd) kwamen we aan op de luchthaven Hato. Nadat eerst prinses Beatrix van boord was gegaan kon het klootjesvolk naar buiten.

Na onze koffers te hebben opgehaald werden we opgevangen door de collega’s die een week eerder waren vertrokken. Na onze koffers in de appartementen te hebben gedropt en even te hebben gedoucht, zijn we met zijn allen gaan eten op het Wilhelminaplein in Willemstad.

Rond 23:00 (05:00 uur NL) gingen de lichtjes uit en gingen we naar bed.
We zijn ondergebracht in een luxe en mooi ressort voorzien van alle comfort. We zitten met zijn tweeën in een appartement en hebben allebei een eigen slaapkamer met douche en toilet.

Op zaterdagmorgen zijn Danny, de collega waarmee ik een appartement deel, het eiland wat gaan verkennen. In de middag hebben we wat boodschapjes gedaan zodat we konden ontbijten.

Zondags zijn we met de hele groep naar het strand geweest; Playa Porto Mari. Voor 5 Antilliaanse Guldens (€ 2,50) heb je daar een ligbedje. Het was erg leuk en we hebben ook lekker gesnorkeld.

Nu even wat over Curaçao.
Curaçao of zoals ze hier in het Papiaments zeggen Korsou ligt in de Zuidelijke Caraïbische zee voor de kust van Venezuela. Het is ongeveer 3 x zo groot als Texel. De hoofdstad is Willemstad.

De temperatuur is overdag gemiddeld 31 graden en ’s nachts 26. Op Curaçao kun je nog met Guldens betalen. De Antilliaanse Gulden.

Vorige week zijn we met een collega van Antilliaanse komaf gaaneten bijeen lokaal restaurant n.l. bij Plasa Bieu aan het Waaigat in Punda wordt ook wel Marshe Bieu of Oude Markt genoemd. Dat is niet zo raar, want het gebouw was oorspronkelijk een overdekte markthal. Die overdekte markt is inmiddels verhuisd naar een groter gebouw. In de Plasa Bieu kun je tegenwoordig alleen nog maar eten.
In het gebouw zijn zes lokale eettentjes gevestigd. Aan één zijde van de Plasa Bieu maken zij in open keukens de gerechten klaar. Verder staan er in het gebouw lange rijen met tafels. Geen aparte zithoekjes dus; je schuift gewoon gezellig aan bij de rest van de gasten.
De zes verschillende restaurants in de Plasa Bieu hebben elk hun eigen menukaart, die iedere dag kan wisselen. Maar alle belangrijke gerechten uit de lokale keuken kun je hier terugvinden.
Om te beginnen zijn de stoba’s hier ruimschoots vertegenwoordigd. Stoba’s zijn stoofschotels die je in allerlei varianten aantreft. Vaak zit er vlees in, zoals rund, geit of varken. Daarnaast gaan er allerlei soorten groenten in de stoofpotten. Wat te denken van pompoen, distelkomkommer en papaya? De stoba’s worden meestal geserveerd met rijst of funchi (een soort polenta, gemaakt van kleine maïs).

Op vrijdagavond met Michel, Danny en Fred gegeten bij het Pleincafe op het Wilhelminaplein. We hadden het dagmenu: Tonijn met Gamba,s voor Naf 13,50 (€6,75). Daarna een Ice-cappucino bij de Pontjes brug.

Op zaterdag zijn we naar Cas Abao geweest een ander strand. Omdat het behoorlijk waaide zijn we allemaal verbrand en hebben we zondag onze tere huidjes een rustdag gegeven.

Ik hoop dat ik jullie een beetje op de hoogte heb gebracht en zal dit regelmatig blijven doen.

Groetjes vanaf Curaçao, Theo

• 12 Mei 2015 - 15:51

Mary:

mooi

• 12 Mei 2015 - 17:24

Pleun En Corry :

Ziet er mooi uit maar werk ze

• 12 Mei 2015 - 22:04

Geert & Yvonne :

Ziet er goed uit Theo! je zou bijna vergeten dat het geen vakantie is! Ook die markthal! kei leuk! heel veel Gr van ons allemaal

• 13 Mei 2015 - 10:09

Ine:

Ha theetje,

Lees net pas je verslag maar ik had beatrix (voor mij Trix) zelf al gesproken dus wist ervan.

Wat een indrukken al zo meteen de eerste week, leuk. Ben benieuwd of je ook aan werken toekomt haha

Maar het belangrijkste in mijn verhaaltje is om jou te feliciteren met je verjaardag, dus hieperdepiep vanuit een zonnig druten, maak er een leuke dag van zover mogelijk en koop vur unne gulde iets lekkers, betaall ik thuis terug, heb ok nog ergens guldens ligge.

Dikke knuffel van Geert Caro Mas en ikzelf natuurlijk.

Lees wel weer wat xx

• 13 Mei 2015 - 21:27

Helma Van Hees:

Lieve Theo,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Hier een verslag vanuit Druten:
    Zaterdag zijn Mary en ik heerlijk naar een goede reis in de stad Beuningen aangekomen.
    We hadden Máxima enWillem voor ons rijden en vroegen de weg naar bakker Bart. We hebben ze toen persoonlijk bij bakker Bart afgezet. Daarnaar hebben we asperges gekocht voor een moeder voor Moederdag.
    Na zelf ook een broodje gegeten te hebben zijn we met de renault Senic terug naar Druten gereisd.
    Na even gerust te hebben en een bad genomen te hebben omdat het zo warm was, zijn we naar restaurant Koppers gegaan waar we kippepootjes, hamburgers, piepers,witlof met ham en kaas hebben genuttigd. Ook werden we voorzien van een toetje.
    Daarna waren we zo moe van de reis dat we weer zijn gaan rusten. Al met al een vermoeide maar super gezellige dag. Het was vrij warm die dag, zodat we maar besloten hadden om niet naar het strand te gaan. Tenslotte zijn we al super bruin. Ik hoop dat we jou zo weer op de hoogte hebben gebracht en we zullendit regelmatig blijven doen. Kusjes Marinade en Hermina xxxxx

• 14 Mei 2015 - 16:31

Ria Faber:

Leuk om je verslag te lezen en nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag.

Groetjes van je overbuurtjes